Köpvillkor  Hyresvillkor

Köpvillkor

Beställningar och betalning

Beställningar kan göras via vår hemsida dygnet runt 7 dagar i veckan. Betalning måste göras i fullo innan beställningen skickas.  Betalning sker via våra säkra online betalningslösningar via Klarna. För att förebygga bedrägeri så frågar vi efter kortinnehavarens hemadress, land m.m för att verifiera betalningen. Var god se till att betalningsinformationen stämmer, då felaktig information påverkar tiden för beställningen.

Leverans & Försäkring

Leveranstid:
Inom EU är normalt mellan 5-7 arbetsdagar

Vänligen notera att dessa är uppskattade leveranstider. Uteliv ansvarar ej för försenade beställningar p.g.a bud- och logistikleverantörer (UPS) och kan tyvärr inte att kompensera för förseningar.

Beställningar hanteras måndag-fredag, exklusive helgdagar. Om du gör en beställning på fredag morgon, kommer beställningen vanligtvis att skickas ut på måndag. En beställning skickas endast när fullständig betalning har mottagits och verifierats. När en leveransetikett har skapats kommer ett spårningsnummer att skickas till den e-postadress du angav under utcheckningen. Det kan ta 24 timmar innan spårningsnumret blir aktivt. Din beställning kommer att skickas till den leveransadress som du har angett vid ditt köp.

En signatur behöver anges vid leverans. Om du inte är hemma för leveransen lämnar vår leveranspartner ett meddelande om leveransförsök och kommer tillbaka nästa arbetsdag för att göra ett andra försök. Om du vill ha paketet kvar vid din dörr ska du bara skriva under meddelandet som avsändaren har lämnat. Alla beställningar är försäkrade genom vår budfirma.

Tull och avgifter 
Vissa länder kan ha tillkommande tull och avgifter. Uteliv står ej för dessa tillkommande kostnader. Vi rekommenderar därför våra kunder att kolla vad som gäller i respektive land.

För beställningar inom EU tillkommer det ej några extra kostnader.

 

Returer & återbetalning
Precis som alltid har du 30 dagars ångerrätt genom konsumentskyddslagen. På grund av storleken och vikten på våra tält kan vi inte stå för returfrakt. Så innan du beställer. Läs noga igenom produktbeskrivningarna och tveka inte att kontakta oss med frågor innan du beställer. 070 458 02 31.

Vid en retur kommer vi att inspektera varan och bestämma om återbetalning för hela inköpspriset eller motsvarande butikskredit kan utfärdas för varor som är i oanvänt skick och inga delar som skickats med saknas.

Garanti

Om det mot förmodan skulle hända att ett glampingtält är defekt på något sätt kommer det att repareras eller ersättas med samma eller liknande modell efter din önskan. Kostnaden för returfrakt står givetvis uteliv eller produktägaren för. Denna garanti täcker inte vanligt slitage eller skador som uppstår vid användning.

Med det sagt, följer ni skötselråden kommer ni ha ett tält som lever vidare till nästa generation.

Underhåll, användning & väder

Lagring – Hur lagrar jag mitt tält på ett säkert sätt?

  • Packa aldrig ner ett fuktigt tält: I och med att tältet är tillverkat i bomull är det viktigt att inte förvara det fuktigt. Det innebär att tältet MÅSTE packas när det är torrt. Om det har regnat och tältet inte hinner torka innan det ska packas ner, vik ihop det lätt inför transporten för att sedan torka när nästa möjlighet ges. 
  • Packa ner ett rent tält: Ta alltid en svep med en ren trasa inuti och utanpå tältet innan du packar ner det för att förebygga mögel och fläckar. 
  • Förvara högt och torrt: Förvara tältet på en sval och torr plats. Undvik att ha förvara tältet på golvet i ett garage eller förråd där det är fuktigt. 

 

Underhåll av tält:

Rengöring och behandling av ditt tält kommer förlänga livslängden på tältet. Mer information om hur du bäst rengör och behandlar ditt tält besök hittar du här

Vi rekommenderar att du rengör ditt tält efter 12-25 veckor efter första användningen. Beroende på miljö-och väderförhållanden där du bor samt hur ofta du använder tältet, kan det krävas att du rengör tältet oftare eller mer sällan. 

Behandla fläckar direkt när det dyker upp för att förebygga permanenta märken. Torr lera eller smuts går bra att borsta bort med en mjuk borste. 

5.3 För att rengöra och behandla ditt tält: 

Du kommer behöva en slang, hink, mjuk borste och rengöringsmedel samt behandling/impregneringsmedel 

  • Blanda 4 delar vatten med 1 del vinäger för att ta bort mögel, och/eller ett milt miljövänlig medel 
  • Veckla ut tältet, sätt fast det i botten, ta bort allt smuts med en sopborste eller dammsugare 
  • Skölj tältet med vatten
  • Använd en mjuk borste eller svamp för att försiktig rengöra tyget med rengöringsmedlet. Börja från toppen av tältet och arbeta dig neråt mot golvet. Det kan vara bra att ställa tältet efter att du har rengjort toppen av tälten då det kan vara svåråtkomligt när det väl står upp, 
  • Rengör med vatten igen. Var noga med att skölja av att rengöringsmedel. 
  • Låt tältet stå och torka till det är helt torrt –
  • Impregnera och behandla tältet efter rengöring för att bibehålla gott skick samt motstånd mot vatten, mögel och sol. 

OBS: Använd aldrig högtryckstvätt, tvättmaskin, blekningsmedel, allrengöringsmedel, tvättmedel eller tvål. 

Väder: 

Tälten är vind och vattentåliga. Tälten är impregnerade för vatten samt att tältmaterial som är gjort utav bomull skapar en naturlig vattentäthet då de sväller vilket gör att vattnet förvandlas till vattenpärlor som enkelt rinner av. Om tältet är uppsatt korrekt och stabilt så ska det stå sig de blåsigare dagarna. 

 klarna

Hyresvillkor  Köpvillkor

Hyresvillkor

Uthyrarens ansvar

Tältet skick och utrustning:
Det åligger uthyraren att vid hyrestidens början avlämna den avtalade tältet i bra och funktionsdugligt skick. 

Hyrestagarens ansvar

Hyran:
Hyran bekräftas när betalning genom förts genom kassan på uteliv.se, om inget annat avtalats.

Av/ombokning:

Kostnadsfri avbokning fram till 7 dygn innan hyresperiodens start.
Avbokning fram till 2 dygn innan hyresperiodens start debiteras 30% av totalpriset. Dock minst 295 kr.
Avbokning inom 2 dygn ifrån hyresperiodens debiteras med 50% av totalpriset. 

Ombokning är naturligvis alltid möjligt. Hör av er till oss så tittar vi på en nya datum tillsammans.

Hyrestagarens ansvar vid skada och förlust:
Hyrestagaren är skyldig att iaktta vederbörlig aktsamhet med tält och tillbehör, samt följa uthyrarens instruktioner. Hyrestagaren är inte skyldig att ersätta skada som hänför sig till normalt slitage. Hyrestagaren är emellertid skyldig att ersätta förlust eller skada på tält. Normalt sett täcker hyrestagarens ansvarsförsäkring inom hemförsäkringen kostnaden.

Återlämnande vid hyrestidens utgång:
Hyrestagaren ska vid hyrestidens utgång återlämna tältet på den plats där den upphämtats, om ej annat avtalats. Tältet ska lämnas städad och i samma skick som vid upphämtandet bortsett från normalt slitage.

Skötsel:

Grunden för skötseln är den hederliga regeln att tältet lämnas som det hämtades, för att göra det enkelt om olyckan skulle vara framme medföljer rengöringsprodukter och samt sopborste. 

Rökning är naturligtvis förbjudet. Gällande husdjur har vi tält som är avsedda för att kunna ta med våra fyrbenta vänner.

Check-lista innan nedpackning av tält:

  • Ställ upp tältet och borsta ur all smuts från golvytan. (Borste medföljer)
  • Vid behov, torka av myggnätet och innertältet med en fuktig trasa.
  • Låt tältet torka innan nedpackning. Om detta inte är möjligt, meddela oss vi återlämningen.
  • Kontrollera tältet för att se om det finns revor eller skador på duken.
  • Rengör och kontrollera skicket på tältpinnarna och jordpeggar
 
 

Försenad återlämning:
Kan hyrestagaren inte återlämna tältet inom avtalad tid ska denne omedelbart underrätta uthyraren. Medger inte uthyraren att hyrestiden förlängs eller att tältet återlämnas enligt överenskommet, utgår hyran med dubbelt belopp från och med dagen efter den då tältet skulle ha återlämnats till och med dagen då den återställs till uthyraren

Vid tvist:
Tvist som gäller tolkning eller tillämpning av dessa villkor skall parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse. Om parterna ej enas kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden, i den mån ärendet är av sådan beskaffenhet att det kan behandlas av nämnden, eller av allmän domstol.

Övrigt:
Var rädd om naturen och lämna inga sopor. Rapportera om något inte fungerat eller måste repareras.

Har du några frågor är du välkommen att ringa oss på , tel 070 – 458 02 31, eller maila oss på info@uteliv.se.